İlginizi Çekebilir
  1. Ana Sayfa
  2. Kişisel
  3. iPhone Cihaz Değişimi Nasıl Yapılır?

iPhone Cihaz Değişimi Nasıl Yapılır?

Garanti kapsamında iPhone değişimi nasıl yapılır? iPhone değişim sebepleri neler? iPhone kapalı kutu değişim ne zaman ve nasıl yapılır?

Garantide iPhone değişimi
4

Garanti kapsamında iPhone cihaz değişimi nasıl yapılır? iPhone değişim sebepleri neler? Kapalı kutu iPhone değişimi ne zaman yapılır? Garantide iPhone değişimi ile ilgili merak ettiğiniz tüm soruların cevabı, bu dosya konusunda.

Ürünü yalnızca fiziksel boyutlara sahip bir nesne olarak tanımlamak oldukça dar bir tanım olur. Öyle ki pazarlamada “Zenginleştirilmiş ürün” diye farklı bir ürün boyutu da vardır. Ürün ile birlikte sunulan garanti, bakım-onarım gibi ek yarar ve hizmetler; ürünün zenginleştirilmiş boyutunu oluşturur.

Biz tüketiciler ürün satın alırken aynı zamanda fayda da satın alırız. Yani aslında ürünü zenginleştirilmiş olarak alıyoruz ve para cebimizden çıktığı an garanti süresi, bakım ve onarım gibi hizmetlerin ücretini de peşinen ödüyoruz. Peki firmalar aldıkları bu ücretin karşılığını gerçekten veriyor mu?

Bu sorunun cevabı tartışılır ama dünyanın en değerli şirketlerinden olan Apple, müşteri memnuniyeti konusunda parmakla gösteriliyor. Peki Apple, bu işi nasıl başarıyor? Gelin hep birlikte Apple’ın iPhone özelinde cihaz değiştirme politikasına yakından bakalım.

iPhone için Servis Süreci Nasıl İşliyor?

Herhangi bir sorunla Apple yetkili servis sağlayıcılarına teslim edilen iPhone’lar, başta AST2 testi olmak üzere çeşitli testlere tabi tutulur. Bu testlerin sonucunda herhangi bir problemle karşılaşılması halinde onarım ilgili teknik serviste sağlanabiliyorsa, cihaz tamir görür. Ancak ön tanılama sonrası ayrıntılı inceleme gerektiren durumlarda ya da cihazın onarımı teknik serviste yapılamıyorsa, arızalı ürün Kocaeli’ndeki Apple Onarım Merkezi’ne yönlendiriliyor.

Önerilen Yazı
Hızlı Şarj Zararlı Mı? – Pil Ömrü Uzatma İpuçları

Daha detaylı testlere tabi tutulan iPhone’lar Apple Onarım Merkezince yapılan incelemeler sonucu ya onarım görüyor ya da değiştiriliyor. Peki sıklıkla karşılaşılan arızalara karşı nasıl bir aksiyon alınıyor?

iPhone Arızaları Nasıl Giderilir?

Apple, arızalı iPhone modellerinde kesinlikle parça tamiri yapmamaktadır. Arıza hangi bileşenden kaynaklıysa direkt olarak parça değişimi yapılır. Ancak problem parça değişimi ile giderilemiyor, parça değişimine rağmen aynı sorun devam ediyor veya onarım için işçilik ve parça maliyetleri yüksekse birebir cihaz değişimine gidilir.

Aşağıda sıklıkla karşılaşılan iPhone arızaları ve servis çözümleri listelenmiştir.

  • Ekranla ilgili problemler, ekran değişimi ile giderilir.
  • Touch ID ile ilgili problemler, ekran değişimi ile giderilir.
  • 3D Touch ile ilgili problemler ekran değişimi veya yazılım güncellemesi ile giderilir.
  • Kasa, ses açma/kısma, sessize alma ve güç tuşu ile ilgili problemler cihaz değişimi ile giderilir.
  • Ahizeden gelen patlak/cızırtılı ses problemleri öncelikli olarak ahizenin temizlenmesiyle giderilir. Aynı sorun devam ediyorsa ekran değişimi yapılır.
  • Görüşme esnasında sesin karşı tarafa az gitmesi durumunda öncelikli olarak mikrofonlar temizlenir, problem devam ediyorsa ekran değişimi veya cihaz değişimi yapılır.
  • Hoparlörden gelen patlak/cızırtılı ses problemleri hoparlörün temizlenmesiyle giderilir. Aynı sorun devam ediyorsa cihaz değişimi yapılır.
  • Bataryanın hızlı tükenmesiyle ilgili problemler, ilk olarak yazılım güncellemesi ile giderilmeye çalışılır. Aynı sorun devam ederse 500 şarj döngüsü aşılmadığı sürece batarya değişimi ile giderilir. (Apple, bataryaları tıpkı arabalardaki fren balatası gibi sarf malzeme olarak kabul eder ve iPhone bataryaları için 500 defa tam şarj garantisi verir. İki yıllık sınırlı Apple garantiniz devam ediyor olsa bile 500 şarj döngüsünü aşarsanız, telefonunuzun bataryası ile ilgili problemler; garanti kapsamı dışında değerlendirilir.)
  • Telefonun kendiliğinden açılıp kapanmasıyla ilgili problemler, yapılan testlerin sonucuna bağlı olarak batarya değişimi, cihaz değişimi veya yazılım güncellemesi ile giderilir.
  • Titreşimle ilgili problemler yazılım güncellemesi ile giderilmeye çalışılır. Aynı sorun devam ediyorsa cihaz değişimi yapılır.
  • Telefonun kasması/ağır çalışması ile ilgili problemler, öncelikli olarak yazılım güncellemesi ile giderilmeye çalışılır. Yapılan test ve incelemelerde donanımsal bir sorunla karşılaşılması halinde ise batarya veya cihaz değişimi yapılır.
  • Ön kamera ile ilgili problemler, yazılım güncellemesi veya ekran değişimi ile giderilir.
  • Face ID ile ilgili sorunlar ekran değişimi veya cihaz değişimi ile giderilir.
  • Arka kamera ile ilgili problemler yazılım güncellemesi veya cihaz değişimi ile giderilir.
  • Bluetooth ve Wi-Fi gibi bağlantı sorunları, yazılım güncellemesiyle giderilmeye çalışılır. Aynı sorun devam ediyorsa cihaz değişimi yapılır.
  • Tüm anakart kaynaklı problemler, cihaz değişimi ile giderilir.

iPhone Cihaz Değişimi Ne Zaman Yapılır? iPhone Değişim Nedenleri

Hangi arızalarda ücretsiz iPhone değişimi yapılır? Apple’ın iPhone değişim bahaneleri neler?

Onarımın mümkün olmadığı durumlarda, parça değişimine rağmen aynı sorun devam ediyorsa, onarım için işçilik ve parça maliyetleri yüksek veya onarım süresinin 20 iş gününü aşacağı tahmin ediliyorsa; iPhone’lar garanti kapsamında değiştirilir.

iPhone serviste değişim

Özellikle anakarttan kaynaklı problemlerde direkt olarak iPhone değişimine gidilir.

Önceden yetkili servis sağlayıcılarında olan değişim yetkisi, artık tamamen Apple Onarım Merkezi’nin üzerine geçmiş durumda.

iPhone Cihaz Değişimi Ne Kadar Sürer?

Apple Onarım Merkezi ile yetkili servis sağlayıcısının yoğunluğuna ve kargo teslimat süresine bağlı olarak, iPhone değişim işlemi ortalama bir hafta sürmektedir.

Bu süre zarfında cihazınızın onarım durumu hakkında bilgi almak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz.

iPhone Değişim Cihazı Sıfır mı?

Garanti kapsamında değiştirilen iPhone’lar, swap cihaz olarak tabir edilir. Model, renk ve kapasitesine göre birebir değiştirilen swap iPhone’lar, daha önce hiç kullanılmamış sıfır cihazlardır.

Swap cihazlar; vergiden muaf tutulmak için içerisinde kulaklık, şarj adaptörü gibi aksesuarlar olmayan farklı bir kutulamayla gelir. Ayrıca swap cihazların ülkeye girişinde IMEI numarası BTK’ya bildirilmez. Hal böyle olunca değişim cihazı kullanılmaya başlandığında, BTK’dan telefonun kayıtlı olmadığına dair mesaj gelebilir. Bu mesajı dikkate almamakta fayda var zira Apple, ortalama bir ay sonra değişim cihazının IMEI numarasını BTK’ya bildiriyor.

iPhone Değişimi Garanti Süresini Etkiliyor mu?

Garanti kapsamında değiştirilen iPhone modelleri her ne kadar kullanılmamış sıfır ürünler de olsa, garanti süresi eski telefon üzeriden devam eder.

Yani bir yıl garantisi kalan bir iPhone, garanti kapsamında değiştirilirse yeni iPhone cihazının garantisi de bir yıl ile sınırlı kalır.

Apple Destek Hattının iPhone Değişimindeki Rolü

Servis sürecini Apple destek hattı üzerinden de devam ettirebilmek mümkün. Bunun için naçizane tavsiyem; 0216 282 15 11 numaralı destek hattıyla iletişime geçtiğinizde, kıdemli departman ile görüşme sağlamak istediğinizi belirtin.

Kıdemli departmana aktarıldığınızda telefonun diğer ucunda, sizlerle gerçekten ilgilenen ve sorunlarınızı çözmek için elinden geleni yapacak olan kıdemli bir danışman bekliyor olacak.

Apple destek ile iPhone değişim

iPhone’unuz ile ilgili problemleri dikkatle dinleyen ve bunları dosyanıza not düşen kıdemli danışman, süreç içerisindeki tüm işlemlerinizi takip edecek ve yeri geldiğinde sizleri bilgilendirecektir.

Apple danışmanınız, yeri geldiğinde sorununuzun çözülmesi ve problemin net bir şekilde tespiti adına; cihazınızı kapsamlı bir teste tabi tutulması için Apple Onarım Merkezi’ne yönlendirebilir veya cihazla ilgili gözle görülür fiziksel şikayetler için teknik servisten detaylı ve mikroskobik resimler isteyebilir.

Apple danışmanı, tüm bu incelemeler sonucu cihaz değişimine gerek duyarsa servise geri bildirimde bulunup iPhone cihaz değişimi talep edebilir.

Az Bilinen Kapalı Kutu iPhone Değişimi

Apple, daha iyi bir müşteri deneyimi sunmak adına belirli şartlar altında kutulu değişim işlemi yapıyor. Peki iPhone kutulu cihaz değişimi ne zaman yapılır?

Birçok kez iPhone cihaz değişimi yapılmasına rağmen kullanıcı yeni cihazlarda da sorun yaşamaya devam ediyor ya da uzun ve olumsuz deneyimlerle dolu bir servis süreci yaşanmışsa Apple kutulu iPhone değişimi yaparak, müşteri deneyimini yeniden başlatıyor.

Kapalı kutu iPhone değiştirme
Kutulu sıfır iPhone değişimi

Kapalı kutu iPhone değişimi, yalnızca Apple destek hattı aracılığıyla yapılmaktadır. Buradaki kıdemli veya müşteri ilişkileri departmanındaki danışmanların inisiyatif kullanmasıyla birlikte gerekli işlemler başlatılır. Peki kapalı kutu iPhone değişim işlemi nasıl yapılır?

Kapalı Kutu Sıfır iPhone Değişimi Nasıl Yapılır?

Kıdemli danışmanlar öncelikle Apple Türkiye ofisinin bağlı bulunduğu İrlanda’daki genel merkezle iletişime geçerler. Gerekli yazışmalar yapıldıktan sonra iPhone değişim işleminin İrlanda tarafından onaylanması beklenir. 3-4 gün içerisinde alınan onayla birlikte resmi olarak kutulu iPhone değişim işlemi başlamış olur.

iPhone kapalı kutu cihaz değişimi yapılan kullanıcılara, Apple tarafından değişim sürecini anlatan bir mail gönderilir. Sürecin nasıl olacağını anlatan mail aynen şu şekildedir:

Ürün değiştirme işlemini başlatmak için gider fişi evrakını imzalamanız gerekir.

Bu gider fişi evrakı size posta yoluyla gönderilecek ve önümüzdeki 7 gün içinde bu belgeyi almalısınız.

Bu gider fişi formunu doldurup imzaladıktan sonra ana danışmanınıza e-postayla imzalı bir kopya (fotoğraf veya tarama) gönderin. İmzalı bir belge 14 gün içinde iade edilmezse, işleme başlayamayız.

Apple, gider fişi evrakını aldıktan ve onayladıktan sonra, ürün değiştirme işlemi başlar ve eski ürününüzün Apple’a ulaştırılması için TNT Kargo’ya toplama emri verir.

Ürününüzü nasıl iade edersiniz?

TNT, orijinal ürününüz ve aksesuarlarınız için teslimat randevusunu ayarlamak için telefonla veya e-postayla 1 ile 5 iş günü içinde için sizinle iletişime geçecektir.

Lütfen mesai saatleri içerisinde müsait olduğunuzdan emin olun.

Ünitenizi alırken, kurye size kargoyu teslim aldığına dair form sağlayacaktır. Sürücünün bunu imzaladığından emin olun.

Ürünü orijinal ambalajında veya uygun bir alternatifle paketlemenizi öneririz. Paketleme Apple veya kurye tarafından sağlanmayacaktır. Lütfen orijinal gider fişi evrakını pakete eklediğinizden emin olun.

Apple orijinal ürününüzü aldıktan sonra, yeni değişim cihazı için sipariş verecek ve yeni cihazınız, UPS kargo aracılığıyla tarafınıza teslim edilecektir.

Apple

Peki tüm bu işlemler ne kadar sürüyor? Yeni iPhone değişim cihazı ne zaman teslim edilir?

Kapalı kutu iPhone değişim işlemi, teslimat sürelerine bağlı olarak ortalama 30 gün sürmektedir.

İade işlemi gerçekleştirilirken, değiştirilecek olan iPhone’un kutu içeriğiyle (şarj adaptörü, Lightning kablo, EarPods kulaklıklar) birlikte iade edilmesi istenir. Ancak aksesuarlardan bir veya birkaçının; kullanıma bağlı olarak kaybolması veya bozulması gibi sebeplerden dolayı olmayışı, değişim işlemini sekteye uğratmaz.

Kutulu iPhone Değişimi Sonrası Garanti Yeniden Başlıyor

Apple, daha iyi bir müşteri deneyimi sunabilmek adına kapalı kutu cihaz değişimiyle birlikte iki yıllık sınırlı Apple garantisini de yeniden başlatır.

Yeni cihazın faturası, değişim işleminin tamamlanmasından ortalama 10 gün sonra kullanıcının adresine posta yoluyla iletilmektedir

Kutulu iPhone Değişim Cihazı İade Edilebilir mi?

Değişimi yapılacak iPhone modelinin, fatura kesim tarihindeki Apple Store resmi satış fiyatı ne kadar ise fatura da o tutar üzerinden düzenlenir.

Ancak her ne kadar faturası yeni kesilmiş kapalı kutu bir iPhone gönderilmiş olsa da değişim cihazı için Apple’dan para iadesi talebinde bulunulamaz. Bu durum tüm Apple kapalı kutu cihaz değişimi işlemleri için geçerlidir.

Kutulu Değişim İşleminin, Swap iPhone Değişiminden Farkı Nedir?

Aradaki temel fark, kutulu değişim işleminde garantinin sıfırdan başlıyor oluşu ve değişimin kapalı kutu bir cihaz ile yapılıyor olması. Yani kullanıcıya mağazadan yeni bir iPhone almış gibi deneyim yaşatılıyor.

Diğer değişim işleminde ise yalnızca iPhone değişiyor (kutusu ve kulaklık, şarj kablosu gibi aksesuarları olmayan sıfır bir iPhone veriliyor) ve yeni cihazın garantisi, eski telefon üzeriden devam ediyor.

Not: Bu makale; kendi Apple müşteri hizmetleri deneyimim, Apple destek hattındaki kıdemli danışman ve yetkili servis sağlayıcısındaki teknisyenlerin aktardıkları, çevremdeki iPhone kullanıcılarının deneyimleri ve çeşitli internet kaynaklarındaki araştırmalar sonucu derlenmiştir.

Ayrıca Apple’ın servis prosedürleri zaman içerisinde değişikliğe uğrayabilir. Dolayısıyla makalede anlatılan iPhone cihaz değişim süreci, ilerleyen zamanlarda daha farklı bir şekilde ilerleyebilir.

Aşağıdaki yorumlar kısmından iPhone değişim süreci ile ilgili sorularınızı sorabilir veya Apple servis deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz. Garantide iPhone değişimiyle ilgili farklı bilgi ve deneyimler içeren yorumlar, içeriğe eklenecektir.

Yorum Yap

Yorum Yap

Yorumlar (15)

  1. Serkan OKAN 2 ay önce

    İyi günler. Bana da kapalı kutu iPhone gönderileceği söylendi ve yukarıdaki mesajı yolladılar. Şimdi ben bana gelen kargo görevlisine telefonu teslim ettikten sonra farklı bir belgeyemi adımı imzamı atıp onun da fotoğrafını çekip maile cevap vereceğim anlamadım. O belgeyi kargocu mu verecek yoksa normal kargo yollama belgesi mi o? Şimdiden teşekkür ederim

    • Anıl Burak Karadede

      Kutulu iPhone değişimi için bahsettiğiniz belge, gider pusulasıdır. Bu belgenin tarafınıza gönderimi bazen e-posta yoluyla yapılırken, bazen de kurye ile belirtmiş olduğunuz adrese fiziksel olarak yapılmaktadır. Gider pusulası, cihaz sizden alınmadan önce gönderilir ve siz bu belgeyi doldurup, resmini Apple danışmanına ilettikten sonra işlemler başlar. Bu herhangi bir sevk irsaliyesi değil, kapalı kutu iPhone değişim işleminin yapılabilmesi için tarafınıza gönderilen resmi bir evraktır.

      Bu belge Apple’a ulaştıktan sonra size şu şekilde süreci anlatan bir mail gelecektir:


      Bizimle irtibat kurduğunuz için teşekkür ederiz. Apple, gönderdiğiniz Harcama Notu belgesini alıp doğrulamıştır.

      TNT, orijinal ürününüz ve aksesuarlarınız için teslim alma randevusu ayarlamak üzere 1-5 iş günü içinde telefon veya e-posta yoluyla sizinle irtibat kuracaktır.

      İş saatleri içinde ulaşılabilir durumda olmanızı rica ediyoruz.

      Kurye, biriminizi teslim alırken size bir teslim alma belgesi verecektir. Kuryenin bu belgeyi imzaladığından emin olun.

      Ürünü orijinal paketine veya başka bir uygun pakete koymanızı öneririz. Apple veya kargo şirketi paketleme malzemesi sağlamaz. Orijinal Harcama Notu belgesini pakete eklemeyi lütfen unutmayın.

      Orijinal ürününüz Apple’a ulaştıktan sonra değiştirme ürününüzün siparişini vereceğiz. Değiştirme ürünü gönderilir gönderilmez sizi e-posta ile bilgilendireceğiz.

      Orijinal biriminiz için kayıtlı bir AppleCare planınız varsa değiştirme işlemi tamamlandıktan sonra lütfen başlangıçtaki Danışmanınızla irtibata geçin.

      Sorularınız varsa başlangıçtaki Danışmanınızla irtibat kurabilirsiniz.

      Apple

      Not: İlgili mail’de bahsedilen “harcama notu” ibaresi, gider pusulasının yerine kullanılmaktadır. Ayrıca kargo görevlisinin eski cihazını sizden teslim alırken, size vereceği belgenin gider pusulasıyla bir alakası bulunmamaktadır. Görevlinin verdiği belge; yalnızca sizin cihazı teslim ettiğinizi ve TNT Kargo’nun da cihazı sizden teslim aldığını gösterir.

      Son olarak fotoğrafını çekip, Apple danışmanına göndermiş olduğunuz Apple gider pusulasını da eski cihazınız ile birlikte teslim etmeniz gerekmektedir.

  2. Dilek Şimşek 2 ay önce

    Aynı iPhone değişim işlemlerini ben de yaşadım. Garantide iPhone değişim süreci aynen anlattığınız şekilde işliyor. iPhone cihaz değişimi ile ilgili bilgilendirici yazınız için teşekkür ederim.

  3. Merhaba ben de Apple telefon değişikliği yapıldı arızalıydı. Yalnız iki ay gibi bir süre sonra IMEI numarası kayıt dışı bir mesaj aldım. Şimdi Apple genel merkezi yeni sıfır telefon vereceklerini söyledi fakat eskisini alıp yenisini sonra verecekler. Ben bu arada mağdur kalıyorum o arada bana geçici bir telefon veremezler mi?

    • Anıl Burak Karadede

      Ne yazık ki Apple telefon değişimi yaparken, bu süre zarfında kullanıcılara ikame bir telefon vermemektedir.

      • murat akcicek 1 ay önce

        Merhaba, Apple’dan ayın 20’sinde mail geldi iPhone cihaz değişimiyle ilgili. Gider pusulası 7 gün yazıyor. 1 ayı buluyor mu gelmesi ? 1 hafta oldu bir de gider pusulası hangi kargoyla geliyor? Ve gider pusulasını telefonu verirken yanında onuda mı koyacağım eski telefonu mu?

        • Anıl Burak Karadede

          iPhone cihaz değişimi işleminin resmi olarak başlatılabilmesi için Apple tarafından size gönderilecek gider pusulasını eksiksiz doldurup, Apple danışmanınıza mail aracılığıyla iletmeniz gerekmektedir. Gider pusulasının tarafınıza gönderimi bazen e-posta yoluyla yapılırken, bazen de kurye ile belirtmiş olduğunuz adrese fiziksel olarak yapılmaktadır. Gider pusulasının gönderiminin hangi kargo ile sağlanacağı, bulunduğunuz adrese göre değişiklik gösterebilir. Bu belgenin tarafınıza ulaşması ise ortalama 10 gün sürmektedir. Tabii bu sürenin ortalama bir süre olduğunu ve adresinize göre değişiklik gösterebileceğini de unutmamak gerek. Gider pusulasını teslim aldıktan sonra üzerindeki bilgileri eksiksiz bir şekilde doldurup, fotoğrafını çektikten sonra mail aracılığıyla Apple kıdemli danışmanına iletmeniz gerekmektedir. Apple danışmanı doldurduğunuz bu belgeyi ilgili birimlere ilettikten sonra, eski cihazınızın sizden alınması için toplama emri verilecektir. Ardından DHL ya da TNT Kargo, eski cihazınızı sizden teslim almak için adresinize gelecektir. Bu noktada eski cihazınızı ve doldurduğunuz gider pusulasının bir kopyasını korunaklı bir paket içerisinde kargo elemanına teslim etmelisiniz. Eski üniteniz Apple deposuna ulaştıktan sonra yeni cihazınızın siparişi verilecek ve ortalama 10 gün sonra UPS Kargo aracılığıyla yeni iPhone’unuz belirttiğiniz adrese teslim edilecektir. Tüm bu sıfır kapalı kutu iPhone değişim işlemi, ortalama 30 gün sürmektedir.

          • murat akcicek 3 hafta önce

            Merhaba telefon TNT tarafından alındı kurye olarak. Yalnız teslim alma belgesini aldım ama kurye imzaladım demişti imzalamamış. Bu sorun yaratır mı acaba? Büyük bir sorun mu belgeyi aldım ama? Teşekkürler.

          • Anıl Burak Karadede

            Bunun kutulu iPhone değişim işlemi için herhangi bir sorun yaratacağını düşünmüyorum. Siz de iPhone cihaz değişimi süreciniz tamamlandığında, tüm yaşadıklarınızı yine buradan yorum olarak bizlerle paylaşabilirsiniz.

  4. Hüseyin 1 ay önce

    iPhone 7’im var şarjı az gidiyor ve konuşurken ısınıyordu. Genpa’ya verdim donanımsal problem olması halinde değişim istedim. Fakat siz hangi servise yolladınız? Kesinlikle değiştirilmesi gereken bir cihaz 20 günlük cihaz kapalı kutu ile değişim istiyorum yardımcı olur musunuz?

    • Anıl Burak Karadede

      Eğer cihazınız sorunlu ise zaten 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’a göre sizin talebiniz doğrultusunda birebir değişim yapılmalıdır. Kaldı ki değişim kararı yetkili servisler tarafından değil, Apple Onarım Merkezi tarafından verilmektedir. Bu noktada telefonu hangi servise bıraktığınız, değişim sürecini etkilemeyecektir diye düşünüyorum.

      İlgili kanun maddeleri aşağıdadır.

      Ayıplı mal

      MADDE 8 – (1) Ayıplı mal, tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan maldır.

      (2) Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir.

      (3) Sözleşmeye konu olan malın, sözleşmede kararlaştırılan süre içinde teslim edilmemesi veya montajının satıcı tarafından veya onun sorumluluğu altında gerçekleştirildiği durumlarda gereği gibi monte edilmemesi sözleşmeye aykırı ifa olarak değerlendirilir. Malın montajının tüketici tarafından yapılmasının öngörüldüğü hâllerde, montaj talimatındaki yanlışlık veya eksiklik nedeniyle montaj hatalı yapılmışsa, sözleşmeye aykırı ifa söz konusu olur.

      Ayıplı maldan sorumluluk

      MADDE 9 – (1) Satıcı, malı satış sözleşmesine uygun olarak tüketiciye teslim etmekle yükümlüdür.

      (2) Satıcı, kendisinden kaynaklanmayan reklam yoluyla yapılan açıklamalardan haberdar olmadığını ve haberdar olmasının da kendisinden beklenemeyeceğini veya yapılan açıklamanın içeriğinin satış sözleşmesinin akdi anında düzeltilmiş olduğunu veya satış sözleşmesi kurulma kararının bu açıklama ile nedensellik bağı içinde olmadığını ispatladığı takdirde açıklamanın içeriği ile bağlı olmaz.

      İspat yükü

      MADDE 10 – (1) Teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıpların, teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Bu durumda malın ayıplı olmadığının ispatı satıcıya aittir. Bu karine, malın veya ayıbın niteliği ile bağdaşmıyor ise uygulanmaz.

      (2) Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hâllerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır.

      (3) Satışa sunulacak ayıplı mal üzerine ya da ambalajına, üretici, ithalatçı veya satıcı tarafından tüketicinin kolaylıkla okuyabileceği şekilde malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket konulur. Bu etiketin tüketiciye verilmesi veya ayıba ilişkin açıklayıcı bilginin tüketiciye verilen fatura, fiş veya satış belgesi üzerinde açıkça gösterilmesi zorunludur. Teknik düzenlemesine uygun olmayan ürünler ise hiçbir şekilde piyasaya arz edilemez. Bu ürünlere, Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.

      Tüketicinin seçimlik hakları

      MADDE 11 – (1) Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;

      a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,

      b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,

      c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,

      ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,

      seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.

      (2) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilir. Bu fıkradaki hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Üretici veya ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonra ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmaz.

      (3) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir. Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.

      (4) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Ancak, bu Kanunun 58 inci maddesi uyarınca çıkarılan yönetmelik eki listede yer alan mallara ilişkin, tüketicinin ücretsiz onarım talebi, yönetmelikte belirlenen azami tamir süresi içinde yerine getirilir. Aksi hâlde tüketici diğer seçimlik haklarını kullanmakta serbesttir.

      (5) Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden yapılan indirim tutarı derhâl tüketiciye iade edilir.

      (6) Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar, tüketicinin seçtiği hakkı yerine getiren tarafça karşılanır. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep edebilir.

      Bu düzenlemeye göre; malın tesliminden itibaren 6 ay sonra malın ayıplı olduğunun ispatı yükü tüketiciye geçmektedir.

      • Hüseyin 1 ay önce

        Apple Onarım Merkezi neresi olmaktadır? Telefonumu nereye yollamam gerekli?

        • Anıl Burak Karadede

          Apple Onarım Merkezi, Kocaeli’nde bulunmaktadır. Kullanıcılar direkt olarak Apple Onarım Merkezi’ne cihaz gönderememektedir. Servis sağlayıcıları gerekli gördüğü durumlarda onlar gönderim sağlıyor. Yetkili teknik servislerde yapılan testlerin sonucuna göre herhangi bir problemle karşılaşılması halinde onarım ilgili teknik serviste sağlanabiliyorsa, cihaz tamir görür. Ancak ön tanılama sonrası ayrıntılı inceleme gerektiren durumlarda ya da cihazın onarımı teknik serviste yapılamıyorsa, arızalı ürün Kocaeli’ndeki Apple Onarım Merkezi’ne yönlendiriliyor. Apple kıdemli danışmanları da cihazların ayrıntılı incelenmesi için cihazı hangi servise bıraktıysanız, oraya mail atıp Apple Onarım Merkezi’ne gönderilmesi konusunda talimat verebiliyor. Bunun için Apple destek hattını (0216 282 15 11) arayıp, probleminizi anlatarak, cihazınızın daha ayrıntılı bir şekilde Apple Onarım Merkezi’nde incelenmesini talep edebilirsiniz.

  5. Merhaba, benim iPhone 7 Plus sıkıntım vardı. Haksız yere garanti dışı bırakıldığını düşündüm ve tüketici haklarına başvurdum ve beni haklı gördüler. Tabii onlar da itiraz ettiler. Asliye hukuk mahkemesinde duruşma yapıldı, orası da tüketici haklarının yerinde olduğunu ve cihazın değiştirilmesine karar verdi. Takip ettiğimde iPhone değişim cihazı kargoya verilmiş. Bana kapalı kutu iPhone mu gelecek yoksa swap iPhone mu gönderecekler? Teşekkürler.